Föreläsningar via FSKC

23.06.2014 kl. 09:10
En av FSKC:s uppgifter är att sprida forskning och kunskap om och kring det sociala området. I samarbete med vårt nätverk erbjuder FSKC föreläsningar och fortbildningshelheter (se nedan). Föreläsningarna kan beställas som enskilda föreläsningar eller skräddarsys till ett seminariepaket med de bitar som de finns önskemål om.

Om du/ni är intresserade av att beställa antingen en föreläsning eller en större helhet, be om en offert. Berätta i offertbegäran vilket tema eller vilken helhet du är intresserad av. Vi utgår från att beställaren ordnar med utrymmen och annat praktiskt.

Offertbegäran och frågor riktas till VD Torbjörn Stoor e-post: torbjorn.stoor@fskc.fi, tfn 040 7177367

När vuxna möter pojkar i skolan? - En föreläsning om sociala relationers betydelse

Föreläsare: Politices Doktor Harry Lunabba

Föreläsningen bygger på doktorsstudien När vuxna möter pojkar i skolan – insyn, inflytande och sociala relationer. I den etnografiska studien analyserades hur pojkars behov av stöd kommer till uttryck i högstadieskolans vardag i klassrum samt hur bemötandet av pojkar präglas av sociala relationer mellan vuxna och pojkar i skolan.

Under föreläsningen ges en sammanfattning av studien centrala resultat. Tyngdpunkten är på att presentera hur ett relationsperspektiv kan tillämpas i välfärdsarbete med barn och ungdomar Föreläsningen introducerar begrepp som sociala band, insyn, inflytande, emotionella energier och effektiva nyckelpersoner. Syftet är att erbjuda begreppsliga verktyg och tankemodeller om hur ett relationsperspektiv kan tillämpas i det praktiska välfärdsarbete i skolan eller i andra institutioner som arbetar med välfärdsfrågor med barn och ungdom.

Dialogiskt arbete och dialogiska arbetssätt

Föreläsare: Politices magister, socialarbetare, arbetshandledare Eivor Söderström

Föreläsningar kring dialogiskt arbete och arbetssätt kan skräddarsys enligt behov också till större moduler. Föreläsningarna tar avstamp i erfarenheter av utvecklings- och projektarbete samt praktiskt barnskyddsarbete.

Inledande sektorövergripande dialoger

Inom projektet Sabir (2009-2013) utvecklades en arbetsmodell för inledande sektorövergripande samarbete. Inspiration och utgångspunkt har tagits i beprövade dialogiska arbetsmodeller, och poängterar brukarens delaktighet, betydelsen av barns naturliga utvecklingsmiljöer samt ett dialogiskt förhållningssätt i nätverket. Föreläsningen kan innefatta genomgång av centrala teoretiska utgångspunkter (såsom dialogiska och systemiska förhållningssätt) och/eller också praktiska övningar på att genomföra ett inledande samarbetsmöte.

Ta upp oron

Metoden Ta upp oron utgår från en enkel kärna. ”När du känner oro, ta upp den, men gör det så att det blir möjligt att fortsätta – att fortsätta dialogen, fortsätta hjälpa.” Arbetsmetoden är utvecklad inom THL och utgår från ett reflektivt och dialogiskt arbetsgrepp för att nå en samarbetsrelation med berörda föräldrar.

Dialoger om god praktik

Dialoger om god praktik är utvecklad inom THL och är en funktionell metod med vars hjälp man inom en arbetsgemenskap strävar efter att synliggöra tyst kunskap och utveckla förfaringssätt, som visat sig fungera väl. Målsättningen är att bättre utnyttja personalens praktiska erfarenheter för lärande och gemensamt utvecklingsarbete.

Modulen består av två delar, t.ex. 2 x 3 timmar och utgår från ett funktionellt arbetsgrepp.  Personalen har möjlighet att med hjälp av en utomstående ledare sinsemellan diskutera arbetssituationer som känns svårhanterliga, synliggöra utvecklingsbehov men också beprövade och funktionerande arbetssätt. 

Adoption och adoptionsrådgivning

Föreläsare: Politices magister, doktorand Pia Eriksson:

Föreläsningar och fortbildningshelheter om adoption kan skräddarsys enligt behov och önskemål. 

Adoptionslagen som trädde i kraft år 2012 (22/2012) stadgar för första gången att socialarbetare som ger adoptionsrådgivning bör ha kunskap i adoptionsfrågor. Samtidigt ingår sällan kunskap om adoptioner i utbildningen för socialarbetare ochadoptionskompetens har långt utvecklats separat från annat barnskyddsarbete.

En föreläsning om adoptionsrådgivning innehåller grunderna i arbete med adoptionsrådgivning: lagstiftning, adoptionsprocessen, utvärdering av lämplighet, skrivande av hemutredning, förberedelse av familjen inför adoption samt stöd efter adoptionen. Även adoptionsrådgivning till biologiska föräldrar, barn över 12 år och öppen adoption kan behandlas. Föreläsningar om adoptionsrådgivning riktar sig i första hand till socialarbetare, men kan skräddarsys att på ett mer allmänt plan behandla bemötandet av adoptivfamiljer inom social- och hälsovården.

En fortbildningsdag med mer fördjupade kunskaper om risker och styrkor i adoptivföräldraskap, metoder i utvärdering av lämplighet och förberedelse in för adoption kan ordnas. Även fördjupningar i andra adoptionsrelaterade ämne som t.ex. adopterades uppväxt och identitet, anknytning i adoptivfamiljen eller adoptivfamiljer som brukare i barnskyddet kan genomföras.

Pia Eriksson har jobbat med adoptionsrelaterade frågor sedan är 2002, som socialarbetare, forskarsocialarbetare inom utvecklings- och forskningsprojekt, samt som sakkunnig i adoptionsfrågor. Hon är doktorand i socialt arbete vid Helsingforsuniversitet och skriver sin avhandling om adoptionsprocessen.